GIK

Alla inlägg den 1 november 2007

Av Evelina - 1 november 2007 18:08

Halloween har rötter i den förkristna keltiska traditionen som sedan övertogs av de kristnade germanerna. Man firade sommarens slut och vinterns början och tog då hem boskapen från betesmarkerna. Man trodde att allehanda onda väsen var i farten denna natt och därför behövde skrämmas bort med eldar när det mörknade. Seden att göra "dödskallar" av urgröpta pumpor (ursprungligen kålrötter) och tända ljus i dem har sitt ursprung i dessa föreställningar. Enligt gammal irländsk tradition skulle också de döda denna natt återvända hem och behövde vägledas med ljus och eldar.


Hämtat ur wikipedia


Av Evelina - 1 november 2007 17:50

Lunchade med emma idag. Trevligt. Massa skvaller om både det ena och det andra! Sedan uträttade jag andra ärenden och egentligen borde jag städa här hemma. Men hur kul är det att städa huset med massa rum? Nej tack, jag ska städa dagen innan the family kommer hem och så ska jag sluta klaga att det är jobbigt att städa min lägenhet som endast är på 40 kvm. Det är ju ingenting mot det här. Suck! Ett litet besök hos farfar hann jag också med, han berättar alltid så roliga historier om vad han har gjort och fått varit med om. Idag pratade vi om när han var i Kina för 16 år sedan. Jaja när jag blir gammal då ska jag också ha sett det mesta utav världen!

Ovido - Quiz & Flashcards